gastenboek
gastenboek

Thema

In 't Vaarthuis wordt veel geknutseld, gezongen en gedanst.
We werken rond thema's die voor de kinderen belangrijk, uitnodigend en stimulerend zijn.
Voorbeelden hiervan zijn de 4 seizoenen, kabouters, Sinterklaas, Kerst en Nieuw, moederdag, vaderdag,...
 

Lente.

 

A.Cognitieve activiteiten

 

l  Altijd eerst concrete en herkenbare materialen aanbieden : deze waarnemingsactiviteiten kunnen over verschillende dagen gespreid worden : de  kippen in de kippenren die echte eieren leggen, de eendjes, de nieuwe bladeren aan de bomen, de bloesems aan onze fruitbomen, jonge plantjes in de tuin,...

l  Lentewandelingen

l  Eventueel minder bekende materialen voor peuters aanbieden : een vogelkast, bloembollen, teelaarde,...

l  Tijdens de waarnemingsactiviteiten worden de voorwerpen met elkaar vergeleken : de grootte van de dieren (moeder en haar jong), kleuren, hoeveelheden,...

l  Pas daarna thema bespreken op foto’s en prenten, in een kijkboek, in reclamefolders,…

l  Prentenboekjes en verhaaltjes vertellen :

            -kijkboeken over de boerderijdieren en hun jongen en over plantjes in de tuin.

            -prentenboekjes over “Bruno het kuikentje” en “bloemen van Jules”.

            -kiekeboe-boekjes over een kip die haar eitje uitbroedt en over "Rupsje Nooitgenoeg".

            -Ollie, gonnie en Gijsje; belevenissen van kleine gansjes.

            -Nijntje op de fiets.

l  Eenvoudige poppenkast spelen : bijvoorbeeld over de kip die eitjes legt.

l  Dierenlotto

l  Dierendobbelsteen

l  Dierenmemory; welk jong hoort bij welke moeder?

l  Zoekzakje met een pluchen schaap waaruit de kinderen om beurt een jong diertje nemen; benoemen, geluid nabootsen, kleur benoemen,...

l  Zelfgemaakte bloemenmemory met gedroogde bloemetjes.

 

B.Muzikale activiteiten 

l  “Vlindertje” : doeliedje.

l  "Rups Pardiepardaf" : rondedansje.

l  "Hansje Pansje Kevertje" : vingerversje.

l  “Schaapje, schaapje heb je witte wol”

l  “Zoem, zoem” : stapliedje; op het einde van het lied moeten alle kinderen op een bloem gaan zitten!

l  “Boer, wat zeg je van mijn kippen?”

l  "Fietsen" : uitbeeldingslied.

 

C.Motorische activiteiten

l  Hindernissenparcours : binnen of in de tuin : peuters moeten klimmen en klauteren met een gietertje en op het einde van het parcours mogen ze onze zelfgezaaide bloemen gieten met hun gietertje.

l  Hindernissenparcours : binnen of buiten : na de omloop mogen de peuters een bloem “plukken” en op het blad met dezelfde kleur leggen.

l  Eendjes vissen uit een teiltje met een echte haak.

l  Visspel : kringspel : elk om de beurt een vis vangen. Op elke vis staat een bewegingsopdracht die door Ilse en Melissa wordt vorgelezen en door de peuters moet worden uitgevoerd.

 

D.Plastische activiteiten

l  Groepswerk ; kleurrijke kip beplakken met pluimpjes.

l  Lenteaferelen inkleuren met wasco's of kleurpotloden.

l  Vlindertjes; koffiefilter kleuren met stift en onderdompelen in water

l  Bloembollen en zaadjes zaaien.

l  Brooddeeg : experimenteren : rups of bloem,...

l  Grote bloemenprenten bestempelen.

l  Schaap met watten bekleven.

l  Konijntje bekleven met wol.

l  Hyacint knutselen met keukenrol en propjes zijdepapier

l  Hyacint stempelen met kurk.