gastenboek
gastenboek

Thema

In 't Vaarthuis wordt veel geknutseld, gezongen en gedanst.
We werken rond thema's die voor de kinderen belangrijk, uitnodigend en stimulerend zijn.
Voorbeelden hiervan zijn de 4 seizoenen, kabouters, Sinterklaas, Kerst en Nieuw, moederdag, vaderdag,...
 

Winter

 

 

Cognitieve activiteiten :

 

Waarnemingsactiviteiten : doelstellingen : actief en passief taalgebruik, visuele en tactiele waarneming, motorische ontwikkeling en stimuleren van de zelfredzaamheid bij het verkleden

 

-Dit thema bestaat uit verschillende facetten :

 

-Koud en warm, warme kleren en toebehoren zoals muts, sjaal en handschoenen, wind en regen en misschien sneeuw.

 

-Altijd eerst concrete en herkenbare materialen aanbieden : waarnemingsactiviteiten kunnen over verschillende dagen gespreid worden : kledingstukken die bewaard worden in de poppenhoek en dus ook tijdens vrij spel gebruikt kunnen worden, mezenbollen, voederkast,...

 

-Er is al een hoop sneeuw gevallen! We glijden met de slee en maken een sneeuwman!

 

-Eventueel minder bekende materialen voor peuters aanbieden : de skilaarzen, de open haard,…

 

-Tijdens de waarnemingsactiviteiten worden de voorwerpen met elkaar vergeleken : voelen zal een belangrijke rol spelen bij koud en warm en bij verschillende stoffen van kleding, maar ook de  verschillende kleuren komen weer aan bod, de grootte van de materialen,…

 

-Pas daarna thema bespreken op foto’s en prenten, in een kijkboek, …

 

Taalactiviteiten : doelstellingen : actief en passief taalgebruik, auditieve en visuele waarneming, stimuleren van de concentratie.

 

-Prentenboekjes en verhaaltjes vertellen :

  "Bo en Babs in de sneeuw."

  “Nijntje in de sneeuw”

 

-Eenvoudige poppenkast spelen : bijvoorbeeld over een pop die zich lekker warm aankleedt.

 

Denkactiviteiten : stimuleren van het denkvermogen, visuele waarneming en discriminatie, taalgebruik.

 

-Zoekzakje : een zak waaruit elke peuter om de beurt iets haalt en benoemt, ook de kleur kan benoemd worden en de materialen kunnen onderling vergeleken worden qua grootte, kleur,…

Om het moeilijker te maken kan de leidster op voorhand opdrachtjes geven zoals : “zoek de muts of de handschoen” in plaats van de kinderen vrij iets te laten nemen,…

 

-Kimspel : er liggen 2 of 3 voorwerpen op tafel die toegestopt worden met een doek, de leidster spreekt een toverspreuk uit en haalt dan de doek weg samen met bijvoorbeeld een sjaal. De kinderen benoemen wat weg is en zoeken het terug in het doek. Moeilijker wordt het wanneer 2 voorwerpen van plaats verwisseld worden, of wanneer het verdwenen voorwerp op de juiste plaats moet worden teruggelegd.

 

-Aankleedspel : sjaals en mutsen zoeken in de leefruimte en bij zichzelf of een ander kind aandoen.

 

-Memory van handschoenen in verschillende kleuren.

 

Muzikale activiteiten : doelstellingen : muzikale ontwikkeling, stemvorming, ritmiek en muzikaal gehoor stimuleren.

 

-Themaliedjes en dansjes over de winter : “Sneeuwman”, “Dag mevrouwtje” (liedje over sjaal, mutsen, handschoenen), “sjaal, sjaal, 'k heb geen sjaal” (zoek en benoemliedje over winterkleding)

 

-Deze liedjes kunnen gewoon door de leidster gezongen worden, gezamelijk gezongen worden in de kring, begeleid worden met materiaal,…

 

Motorische activiteiten : doelstellingen : psycho motoriek, grove en fijne motoriek stimuleren, bewegingscoördinatie.

 

-Bewegingsverhaal uitbeelden over Nijntje en Bo en Babs in de sneeuw.

 

-Ritmische bewegingen met sjaaltjes.

 

Plastische activiteiten : ontwikkeling van de creativiteit, inoefenen van de technieken, kleurkennis stimuleren, fijne vingermotoriek, oog-handcoördinatie, hand-handcoördinatie.

 

-Sneeuwman stempelen met de handen : groepswerk.

-Winterkleding beplakken met lekker warme stofjes.

-Werken met klei : allerlei winterse figuurtjes.

-Sneeuwmannetjes beplakken met watten bolletjes

-Sneeuwvlokken stempelen met oorstokjes.