gastenboek
gastenboek

Thema

In 't Vaarthuis wordt veel geknutseld, gezongen en gedanst.
We werken rond thema's die voor de kinderen belangrijk, uitnodigend en stimulerend zijn.
Voorbeelden hiervan zijn de 4 seizoenen, kabouters, Sinterklaas, Kerst en Nieuw, moederdag, vaderdag,...
 

Sinterklaas

 

Waarnemingsactiviteiten:

 

De peuters bekijken allerlei didactisch materiaal rond het thema. Er wordt dan bekeken en besproken en geroken en gevoeld. Zo kijken we naar speelgoed, rapen we gestrooide koekjes, halen we mandarijntjes en cadeautjes uit de zak, …

We werken altijd eerst concreet en dus herkenbaar.

Pas daarna wordt het thema besproken aan de hand van foto’s en prenten.

Er kunnen ook minder bekende materialen en prenten aangeboden worden zoals de mijter, de staf, pepernoten,…

De waarnemingsactiviteiten kunnen over verschillende dagen gespreid worden.

Op het einde van dit thema komt de Sint echt bij ons op bezoek.

 

 

Taalactiviteiten:

 

-        Prentenboekjes en verhaaltjes vertellen:

o   “Lieve Sinterklaas.”

o   “Karel viert Sinterklaas.”

o   “Sint met Fien en Milo.”

o   “ Dikkie Dik.”

o   “De Spiekpietjes.”

o   “Opstaan en kleertjes aan Spiekpietje.”

 

-        Eenvoudige poppenkast:

o   Zwarte Piet is ziek: Sinterklaas en Zwarte Piet zijn druk bezig om alle pakjes op tijd bij de kinderen te krijgen. Maar dan wordt Zwarte Piet ziek. Gelukkig wil Noa hen uit de nood helpen.

o   Het boek van Sinterklaas is verdwenen: Sinterklaas en Zwarte Piet overlopen samen de laatste afspraken voor ze op bezoek gaan bij de kinderen. Als laatste moet Zwarte Piet het grote boek van Sinterklaas klaarleggen. Maar het boek is verdwenen! Wie kan helpen om dit grote probleem op te lossen? Vanessa Vlinder of misschien wel Claudine de Kasteelspin?

 

Cognitieve spelletjes:

 

-        Zoekzakje: de zak van Sinterklaas waar elke peuter om de beurt iets uithaalt en benoemt, ook de kleur kan benoemd worden en de materialen kunnen onderling vergeleken worden qua grootte, kleur,…

Om het moeilijker te maken kan de leidster op voorhand opdrachtjes geven in plaats van de kinderen vrij iets te laten nemen.

-        Kimspel: er liggen twee of drie voorwerpen op tafel die toegestopt worden met een doek. De leidster spreekt een toverspreuk uit en haalt dan het doek weg samen met één van de voorwerpen. De kinderen benoemen welk voorwerp weg is en zoeken het terug in het doek. Moeilijker wordt het wanneer er twee voorwerpen van plaats verwisseld worden of wanneer het verdwenen voorwerp op de juiste plaats moet worden teruggelegd.

-        Breng zwarte piet bij de juiste schoorsteen.

-        Steek de cadeautjes in de juiste zak van zwarte piet.

-        Welk speelgoed moet in welke schoen.

-        Zwarte pieten aankleedspel:

Spel 1: Zwarte pietjes aankleden volgens kleur.

Spel 2: Kleurendobbelsteen: de kinderen krijgen allemaal één zwarte piet. Elk om beurt rollen de kinderen met de kleurendobbelsteen, rollen ze hun kleur dan mogen ze één kledingstuk kiezen in die kleur om hun zwarte piet aan te kleden. Nadien is het de beurt aan het volgende kind. Het kind wiens zwarte pietje als eerste volledig aangekleed is, heeft gewonnen.

Spel 3: Kleurenkaartjes & kledijkaartjes: de kinderen krijgen allemaal één zwarte piet. Elk om beurt draaien ze één kleurenkaartje en één kledijkaartje om. Nadien mogen ze dat gekleurde kledingstuk op hun zwarte pietje leggen, de beurt gaat door naar het volgende kind. Is dat gekleurde kledingstuk er niet meer, dan gaat de beurt gewoon door naar het volgende kind. Het kind wiens zwarte pietje als eerste volledig aangekleed is, is gewonnen.

-        Zelfgemaakte memory.

-        Zelfgemaakte lotto.

-        Rangschik van klein naar groot.

 

 

 

Muzikale activiteiten:

 

Themaliedjes en dansjes:

-        “Zie ginds komt de stoomboot.”

-        “Sinterklaasje, bonne bonne bonne.”

-        “Sinterklaas kapoentje.”

-        “Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht.”

-        “De zak van Sinterklaas.”

-        “Hoor wie klopt daar kind’ren.”

-        “O, kom maar eens kijken.”

-        “Daar wordt aan de deur geklopt.”

-        “Zie de maan schijnt door de bomen.”

-        “De dikke en de dunne piet.”

-        “Dag Sinterklaasje.”

-        “Jongens, Heb je ’t al vernomen?”

-        “Bootje vaar nu maar.”

-        “Eén klompje, twee klompjes.”

-        “Rommel de bommel.”

-        “Zwarte Pieten-gymles.”

-        “Piet heeft gesnoept van de pepernoten.”

-        “Zwarte Piet ging uit fietsen.”

-        “Dank U wel Sinterklaas.”

-        “Wat hoor ik op het dak?”

-        “Mijn schoen.”

-       

 

Al deze liedjes worden steeds op de blokfluit gespeeld en kunnen gewoon door de leidster gezongen worden in de kring, begeleid worden met materiaal,…

 

 

Motorische activiteiten:

 

-        Dit thema leent zich tot bewegen. Vooral dan tot het imiteren van al die zotte en grappige zwarte pieten: dansen, springen, huppelen, …

-        Hindernissenparcours: de peuters leggen allerlei hindernissen af. Op het einde van het parcours liggen er verschillende cadeautjes in de drie hoofdkleuren. De peuters mogen er één uitnemen en moeten het nu bij de juiste kleur leggen.

Of de peuters kunnen het parcours afleggen. Op het einde liggen er verschillende cadeautjes waarvan elke peuter er één in de schoorsteen mag gooien.

 

 

Plastische activiteiten:

 

-        Zwarte pieten mutsen: Kleuren met stiften.        

-        Mijters: Schilderen met penseel.

-        Zwarte pieten gezicht: Stempelen.

-        Sinterklaas: Bekertje vingerverven.

-        Zwarte piet en Sinterklaas: Schilderen met penseel.

 

 

Huishoudelijke activiteiten:

 

-        Cupcake zwarte pieten.

-        Speculaas bakken.