gastenboek
gastenboek

Thema

In 't Vaarthuis wordt veel geknutseld, gezongen en gedanst.
We werken rond thema's die voor de kinderen belangrijk, uitnodigend en stimulerend zijn.
Voorbeelden hiervan zijn de 4 seizoenen, kabouters, Sinterklaas, Kerst en Nieuw, moederdag, vaderdag,...
 

Herfst

 

Cognitieve activiteiten :

Passief en actief taalgebruik, ontwikkeling van de zintuiglijke waarneming, visuele discriminatie.

 Altijd eerst concrete materialen aanbieden :

-herfstwandeling : alle zintuigen gebruiken : voelen, ruiken, proeven, zien,…

-waarnemingsactiviteit van het geraapte en geplukte herfstmateriaal van de wandeling : paddestoelen, bladeren, walnoten, eikels, denneappels,…

-eventueel minder bekende materialen voor peuters aanbieden : beukenootjes, tamme en wilde kastanjes en hun bolsters,…

-Tijdens de wandelingen en de waarnemingsactiviteiten worden de voorwerpen met elkaar vergeleken : grote en kleine bladeren in veel verschillende kleuren, prikkende bolsters en een zacht pluisje aan de tamme kastanje, wilde kastanjes en tamme, eetbare kastanjes, grote walnoten en kleine beukenootjes,…

-Pas daarna herfstmateriaal bespreken op foto’s en prenten, in een kijkboek, met didactisch materiaal zoals het speelgoedpaddestoelen  in de poppenhoek.

-Prentenboekjes en verhaaltjes vertellen : “Wat nu, Olivier?” (Prachtig prentenboek over een beertje dat papa helpt met het ruimen van de herfstblaadjes in de tuin. Plots ziet hij een mooi, geel blad dwarrelen. Hij volgt het, maar raakt verdwaald,...) , “Bo en Babs in de regen.” , “Nieuwe laarzen.” (Over wat een peuter zoal kan uitspoken met z'n regenlaarzen) , “Nellie en Cesar in de herfst”, “Jules in het bos”, “Kabouter Plop”,…

-Eenvoudige poppenkast spelen : bijvoorbeeld over een konijn dat nootjes en eikels zoekt, of een kabouter die in een paddestoel woont,… 

-Zoekzakje : een doos of een zak metherfstmateriaal : elke peuter mag er om de beurt een stuk uithalen en benoemen, ook de kleur kan benoemd worden en de materialen kunnen onderling vergeleken worden qua grootte, kleur,…

Om het moeilijker te maken kan de leidster op voorhand opdrachtjes geven zoals : “zoek het blaadje” in plaats van de kinderen vrij iets te laten nemen,… 

-Zelfgemaakte memory met herfsttaferelen. 

-Zelfgemaakte memory met gedroogde herfstblaadjes.

Muzikale activiteiten :

Muzikale ontwikkeling, gehoorvorming, stemvorming, auditieve waarneming. 

-Themaliedjes en dansjes :

"Een spinnetje" (vingerversje)

"Regendruppels op m'n neusje" (uitbeeldingslied) 

-Deze liedjes kunnen gewoon door de leidster gezongen worden, gezamelijk gezongen worden in de kring, begeleid worden met materiaal,… 

Plastische activiteiten :

Creativiteit, oog-handcoördinatie, hand-handcoördinatie, kleurkennis, beheersing en uitdieping van de technieken, grove en fijne motoriek. 

-Groepswerk; boom bekleven met het geraapte herfstmateriaal. 

-Egel, paddenstoel,slak, eikels, kastanjes,...knutselen met zoutdeeg. 

-Paddenstoelen knutselen met aquarelpotloden, koffiefilters en water. 

-Paddenstoelen bekleven. 

-kaboutermutsen knutselen en beschilderen. 

-Bladeren drogen tussen een telefoonboek en later beschilderen met kwast en afdrukken. 

-Gedroogde bladeren opplakken en versieren met wasco's en stiften. 

-Paraplu; groepswerk; bestempelen. 

-Muziekdoosjes; flesjes en potjes vullen met herfstmateriaal, en dan; schudden maar! 

Motorische activiteiten :

-Omloop met regenplassen : hoepels of touwen.